Direktlänk till inlägg 18 augusti 2014

Jack får besök, jag provrider ny häst, uppsittning av Jack..

Av carolinetherese - 18 augusti 2014 15:13

Jack och fd medryttaren


Igår kväll kom en ung tjej med hennes mamma och hälsade på Jack. Hon hade varit medryttare på Jack och kunde berätta en del om honom. Det var intressant med tanke på det jag hade fått hört innan.


Tjejen verka vara överlycklig att fått träffat han igen och slängde sig mer än gärna upp. Hon var lite kondfunderad över att han stått ett tag, då han tydligen hade varit i tävlingskondis för monte till april 2014 och hade gått varje dag tills de löddra om han. Men jag tyckte då inte det hade varit problem i den bemärkelsen tidigare gånger då jag suttit upp, att han skulle vilja blårusa iväg med mej.


Tjejen tyckte Jack var lite småfet, minns inte ordagrant vad hon sa. Men de e ju klart gick han i högvarv för 5 mån sen och knappt fått gjort nåt hos mej så blir de ju lätt så. Gräset har ju varit full med proteiner i sommar.


Måste räkna, Jack kikade jag på i mitten av maj om jag inte minns fel, kan ju förklara hur laddad han var när jag provred han OCH med havren han fick. Nåväl.


Tjejen skulle vilja vara medryttare på Jack några dgr i veckan men jag känner starkt för att hitta ngn som passar mina behov, så jag frågade tjejen om hon ville köpa Jack till reducerat pris . Skulle jag hitta någon annan häst jag vill ha så vill jag inte ha för många, särskilt om en ska flytta förr eller senare. Tror på harmoniska flockar där alla vet sin rang men när de kommer nya individer och vissa flyttar så blir de oroligt i flocken. Ja jag vet, jag har haft mkt hästar hemma. Men Cassie har varit längst. 5 år. Bruno i kanske 3-4 år. Chiri hade varit längst om hon levat.


Nåväl jag har inte fått ngt svar av tjejen så vi får väl se vad som händer.



Nojan

 


Min kära granne Ida har köp och sälj stall och i morse visade hon upp en skäck för mej, ett tolvårigt sto på 165 hög som kallas Nojan. Jätte trevlig i sin personlighet och hantering.


Ida visade vad hon gick för i ridhuset, stackarn var alldeles varm när Ida klev av. Nojan är bra rund om magen och har ingen kondis he he he. LC är hon utbildad i om man gillar dressyr. Så de går ju att rida med tränare :=)


Sen klev jag upp. Jag var inte rädd men tyckte de var lite obehagligt. Nojan blev spänd med mej på ryggen och jag blev bara stressad av det så vi tog en liten minitur ute ist.


Nojan försökte ett par gånger att testa mej genom att fjompa sig, inte gå i vattenpölar, tränga ut Ida från skogsvägen, gå slalom på vägen men hon GICK ÄNDÅ FRAMÅT! Det skulle jag kunna hantera, har Nojan blivit riden sporadiskt ett halvår så brukar hästar kunna bli så där tills man rider dem regelbundet.

Sen måste det vara en stress för en häst att gå med massor av hästar, det kommer o går nytt folk, hon ska prestera i ridhuset. (Ja gubben satt upp, men de gilla hon inte ha ha ha)


Det kändes inte WOW vilken häst, henne vill jag ha. Utan mer " Ida får jag komma och rida henne i morgon igen" . Så det ska jag göra. Vi ska rida ut tillsammans :=)

Så på återhörande om det.


Matte sitter upp på Jack sen avåkningen

 

Jag fick bara en känsla att jag skulle sitta upp på Jack och de gjorde jag. Det gick bra. Red bara nära gården. Skritta lite. Kände mej för. Kändes rätt ok.


Han jävlades dock med mej när jag skulle upp på trappen, fick flytta han säkert 6 ggr innan jag äntligen fick han stå still och jag upp på ryggen.


Annars så skötte han sej.


Jo Jack stanna till en gång på väg ner på vallen. Frös fast en kort sekund men jag drev på han så var de inga problem. (Såg han gjorde likadant med tjejen igår).


Nöjd att jag kom upp, om så är sista gången . .


C.

 

 











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards