Direktlänk till inlägg 24 maj 2014

Då prövar vi den här :=)

Av carolinetherese - 24 maj 2014 16:03


 


Idag kom Jack fram. Vi kela lite. Fortfarande på hans villkor, men vi känner inte varandra så jag vill inte vara påstridig utan lämnade honom en kort stund.


När jag kom med grimman avvek han på en gång men lät mej sätta på den därefter :=).


Borstade lite och kratsa hovarna. Funderar om J ska få skor fram då hans (ena ) yttre hovvägg har gått sönder en del. Kanske räcker till att själv fila till dem fula kanterna. Så pass torrt ute nu så det gäller ha koll.

Märks att J uppskattar att man pysslar. Han står och trivs lite    Jag kan säga att jag är bra svag för den här herrn :P 

Svårt att skämma bort han dock, hårt bröd fnyser han åt, ja ett äpple kan han väl ta -det verkar gå ner , men bortklemad med fruktgodis verkar han inte vara, inte som mina .He he he.


Idag prövade vi wintec cair sadeln som vi fick låna av C. Den låg hyfsat, jag fick en hand mellan sadel och manke och nedåt längs sidan, men en aning tight vid mankens nedre del. Det här är ett vid koppjärn, försöker  nu få tag på beg xvid. Verkar svårt. Ny kostar mellan 279:- 320:-.  Svårt att hitta en åf men närmsta blev :


****** Norells Häst & Hund *****   i Avesta. Enligt deras hemsida så har dem massa kul på stor yta :=)))


Så imorgon drar jag dit.


 


Så på med lakan, sadel och en gjord runt magen knatade vi iväg på en liten promenad på 20 min. I hettan. Tanken var att vi skulle dra nytta av värmen och se hur sadeln faktiskt ligger, när vi drog bort lakanet :) Jo då sadeln verkade jämnt hela vägen, fr manke och bak. Det fanns bred yta lämnad  kvar till ryggraden. Kanske sadeln skulle bli bättre bak med lite stöd då den glappa ngt. Men inte mkt. Ska bli intressant o se hur de blir med vidare koppjärn. Kanske det blir för tight för manken att få plats, att sadeln lägger sej mer på den..Ja i morgon åtår att se .


     


Iaf, promenaden gick bra. Han spände sej en del först. Skrek ett par gånger, ville stanna. Men jag drev på honom med smackningar så han inte skulle sakta ner. Bruno (åsnan) var med bakom (som J inte gillar) men de gick bra. Han brydde sej inte.


Hero (min hund) var med under hela tiden och sprang lite bakom men mest framför o det var def inga bekymmer. Alltid kul att kunna ha med sej hund på rid eller körturerna :=))


Vi har gamla lastbilsdäck som är avlippta och ligger på vägen som farthinder, dem var lite obehagliga att gå på men då matte var med så gick det så fint så fint så   


Ganska snart började J slappna av. Han kikade höger och vänster och öronen var framåt. Enda gångerna han snubblade på mej var när vi gick förbi några hästpolers som blev tokrädda för åsnan, då tittade han inte vart han gick men annars så måste jag säga att J är duktig att lyfta på fötterna. J reagerade lite när pållarna kom framspringandes, men gjorde inget. Drev bara på honom.


När vi kom igenom gården gnäggade han på Cassie. Jag tog av och borstade han. Återigen mös han. :=P Spraya på en borse med myggmedel och smörjde ansiktet med flugkräm. (köpte en flugluva stl Full som e alldeles för tight för han, synd - men J har masulint brett ansike så de var därför. Cassie slänger bara av sin så de e ingen ide.)


Försökte ta tag i Cassie men han stack sin kos när han såg jag hade grimman, så då fick han vara. Han har den förmånen att få bestämma nu när han är pensionerad. Enda gångerna han MÅSTE är när hovis är på besök :=)


Känns faktiskt som jag har fått en hästkompis till. Med tanke på hur pållarna låg/stoi fm när jag var ut till dem så måste Jack känna sig trygg i flocken. Alltid lika trevligt att komma ut i en harmonisk hästflock .


Det är lycka det!!!  




  / Caroline 









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards