Direktlänk till inlägg 28 maj 2014

På Jacks villkor

Av carolinetherese - 28 maj 2014 10:40

Idag var tanken att jag skulle först löslongera J och sen rida honom. Men Ödet och J´ville annorunda.


Sadeln hade jag hemma med övriga tillbeör låg i in min som gubben dragit till Bollnäs med så dels vart de inte av pga det.


Mestadels var de nog J som inte var tillräckligt taggd för att komma ut och jobba lite mer.


J ville absolut inte komma ut ur hagen idag. Han vände baken åt mej och gick åt andra hållet så fort jag närmade mej, så jag gav upp det sättet  och beslöt mej för att göra på ett annat sätt. Jag började driva på honom med slutet av grimskaftet å han fick både trava och galoppa i hagen. I båda hållen. Tillsl blev han tröttare och mer foglig. Jag satte mej på huk och han kom fram en gång självmant och lukta på mej men vände fort och gick sin väg. Jag drev på honom igen och sen satte jag mej på huk och väntade in han. Likdant. Sista gången efter jag drivit på han var han förmodligen så trött att han hade gett upp. Då fick jag ta honom.


Fixade till han och på med tömkörningsgjorden. Han försökte strejka ett par gånger och vill inte gå framåt. Men han gnägga iaf inte. Med lite lirk tog vi oss förbi kohagen. Det var tanken att vi  skulle träna lite på dem. Men dem låg en bit bort,J såg dem men blåste inte alls upp sej och var totalspänd som tidigare. Det var jobbigt men jag smacka på han och han lyssnade och gick vidare. Vi vände strax och då hade en ko rest sej upp och tittade nyfiket på oss.

Jag stannade J och han fick titta på henne. Inga problem.


Hade tänkt gå närmare till korna, men skynda långsamt som det heter :=)


Det svider lite att jag inte kan hoppa upp och rida ut på en gång. Harva i ridhuset/paddock e inte riktigt min grej förutom vid markarbete. Det känns som vägen är lång till att kunna rida ut. Jag har alltid haft en dröm att hitta en häst som som okomplicerat tar sej fram överallt.


Kanske lär ta till proffshjälp när J och jag lärt känna varandra lite mera. Så vi kan rida ihop oss, där jag kan ta med det lärt oss på backen upp till hästryggen. Både NH lära och kanske lite dressyr.


Mycket nu!


I morgon tror jag inte jag hinner jobba me J då jag ev ska på hundtävling i Sala. Men fredag återk jag garenterat.


Ha de fint!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards