Direktlänk till inlägg 6 juni 2014

Annorlunda kossförflyttning med spännband och husvagn :=)

Av carolinetherese - 6 juni 2014 22:45

Vi har ju fått hem dräktiga kvigor som ska beta av våra stora ägor, då vi inte börjat med köttdjuren sj. Men nu har dem betat klart i en hage så då blev det dags att byta hage. Det går bara en Å emellan, så det var ingen längre bit. Så då började projektet att få ut dem ur hagen, ut på vägen, över en bro och sen ner i hage nr två- så dem hamnade på andra sidan av ån.


Det var inte det lättaste, har varit med många ggr förr vid förflyttningar men idag många timmar tidigare gick det inte. Korna sprang som yra höns, med bilar som stängde av delar av vägarna för att dem inte ska dra iväg någonstanns hade vi lite panik att få in dem, så ingen bil kom och stressa oss. Det var ju bara jag och gubben. Hade varit mkt enklare om vi hade varit en till. 

Men stressade blev vi ändå och det slutade inte bra. Man ska aldrig vara stressad när man är med djur, blir bara tok.

 Så vi fick ge upp helt enkelt. Då.


Senare ikv så gjorde vi ett nytt försök. Korna var lugnare, vi var lugnare! Vi satte fast ett spännband i ett träd som vi sen drog upp bakom dej så de inte kunde sticka tillbaka, samtidigt som vi mota ut dem. Ut på vägen och lugnt men bestämt fick vi dem att traska vidare till hage nr 2. Där hade vi ställt andra bilen med husvagnen på så korna inte kunde komma fram utan var tvungen att gå ner i hage nr 2. DET GICK VÄGEN! 


Nu är kossorna glada som fått nytt bete och vi är nöjda då en sten släppte fr våra hjärtan om korna inte skulle haft mat. Det var typ söndertrampat på många ställen, så det har varit dags flera dgr. Men hagen tog sin tid att fixa, därav. Men nu är kvigorna äntligen på plats :=))


  /.C


   







 
 
Min kamp i livet

Min kamp i livet

6 juni 2014 23:16

Hejsan
Kul att du kikade in på min sida.
Det är jag som gör halsband, armband och nyckelringar.
Jag knyter dom av paracord lina som egentligen är fallskärmslina.
Kram

http://keckla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards