Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Envis som en åsna eller bara testing, testing?!

Av carolinetherese - 14 juni 2014 22:31

Idag sög de till i maggropen, dax att göra ngt med Jacken. Tänkte rida först men kände inte för det.


Så på med tömkörningsgjorden och tränset. Faktiskt så gapade han på en gång och lät mej stoppa in bettet, annars biter han ihop.


Direkt när vi skulle lämna kamraterna så började han vägra att gå. Gick några meter, tvärstannade, lirka, gick några steg osv. Så höll han på tills han såg kosshagen, då andades han typ ut och slappna av. Inga kossor-skönt, tänkte han nog :=)


Vi passerade alla saker som ungarna haft ut på gräsmattan, dem var inte så läskiga som tidigare. Måns var duktig och fick in Hero som annars hade följt med upp till Vackervallen, men surgubben gillar de inte så in med hundrackarn i huset.


Jacken traskade på och Måns var med som höll sej en bit frmför ifall Jacken skulle få spel.


Så kommer vi en bit ifrån Vackervallen och han tvärstannar. Vägrar gå. Står som ett berg. Går inte att rubba han. Jack spänner sig och bara vägrar gå framåt. Så vad får jag göra i säkert 45 min? För att så få fram han en mter i stöten?


Jo, med grimskaftet i handen som är ganska långt så anv jag mej av en NH övning. Jag tittar mot Jacks rumpa samtidgt som jag håller grimskaftstumpen mot hans arsel så han måste gå in på liten volt.

Jag gör så åt bägge hållen och han går några steg framåt.  Och stannar. Suck.


Jag gör om det , han går några steg, jag gor om det, han går nåt steg. Det är tålamodsprövande och jag känner mej nästan gråtfärdig för jag blir så trött att trilskas på detta vis. Men jag skärper till mej och sista 10 metrarna backar jag ner han till ridhuset.


Men sen ska vi in oxå. Suckar djupt. " Isberget " står stadigt fast på alla fyra. Vägrar att gå.


Då slakar jag grimskaftet, ställer mej en bit ifrån, Måns öppnar dörren till ridhuset och jag tittar på Jacken och säger:


- Jack.


Åh vad händer, han kommer på min bedjan. Jag får säga hans namn ett par gånger, är noga att berömma honom när han gör rätt, men han tar steg för steg mot mej och in i ridhuset!


Vet ni hur mkt det värmde i mitt hjärta, att jag fick kontakt och han lyssnade på mej!!!   


Jag drev på han åt alla håll , han travade på. Han verkar gilla när vi springer ihop. Tokiga häst!   


Vi sprang tesammans på en volt en bit ifrån varandra, måste sett bra kul ut. Ha ha ha Skitjobbigt i stallkängor med stålhätta, kände mej inte ett dugg klumpig. Ha ha haa


Vi tränade "sakta ner" och "proo/stanna" och han var så duktig.


Jag gick ifrån honom och han följde efter, stannade jag, stannade han. Vet ni vilken otrolig känsla det var? Från förra gången vi var i  ridhuset och han ville varken fokusera eller finnas tillgänglig och lyssna på mej tills idag!

Wow, vad jag mådde bra!


Sen gick vi hem.


    Älskade Jack!!!


/c.

 
 
Maria

Maria

14 juni 2014 23:42

Hej och tack för ditt inlägg.
Jag har levt det här livet i över två år nu och det har mer blivit en livsstill. Det är liksom som jag lever mitt liv. Däremot har och finns det perioder som är jobbiga, Det är för att jag har för stora krav på mig själv. Som jag skriver måste jag lära mig att njuta av min resa njuta av att bara få vara.. Så visst har du rätt i att det kan finnas en hel del stress om man lever det här livet- . Men i det stora hela stressar jag nog inte mer än någon annan.. Jag har aldrig förknippat min träning och min diet med stress. däremot finns det andra känslor som kan vara jobbiga när man lever det här livet. Men jag älskar att träna och mår som bäst när jag får träna och äta bra :D Just nu är jag nyopererad och har dragit ner på min träning till 50% 6 pass i veckan istället för 12-13.. Något som jag tror är bra för min kropp.. Lite mer vila och lugn och ro några månader.. Hoppas allt är bra med dig. tack igen för dit snälla inlägg.. Önskar dig all lycka.. // Maria

http://smarren.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

monica

15 juni 2014 00:13

Gud vad roligt, det verkar som ni kommit en bit på väg. Tillit till varandra är a och o, har man det kan man komma långt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards