Direktlänk till inlägg 26 juni 2014

Bottennapp!!!!!!

Av carolinetherese - 26 juni 2014 21:15

Idag satte jag upp. Bara för att J skulle börja krångla omg. Han skulle inte lämna Cassie, stallet eller ens gården. När han protestera gjorde han inget läskigt, mer än att snurra runt och lyfta en hov i luften som en markering att han inte ville göra som jag önskade.


Jag tog mej an övningarna från länken nedan men vette sjutton om det var dem som hjälpte mej eller

Jacks sk "goda vilja", att han km fram en meter och sen blev det stopp igen. Försökt vara noga med eftergiften men J var som att försöka rubba en sten. Han försökte vända och då vände jag honom tillbaka. Det enda jag inte testade var att slänga med ett grimskaft.


En timme höll vi på.


Till sist satt jag av och ledde honom. Stötvis några meter för att omvartannat stanna upprepade gånger. Jag ledsnade till sist och kände mej usel som hästförare. Vilken motgång det hela fick . När jag äntligen bestämtmej för att rida till ridhuset hemifrån, även om korna var framme. Idag skulle det ske så blev det värre än någonsinn.


Våld tror jag inte på. Han tappar den lilla respekt an har för mej och jag känner mej svag och ännu mer misslyckad. Det är ingen lösning. Har vänner som tycker jag ska ge han en känga och markera en gång för alla, de tycker jag är för snäll. Men jag vill ju ha den där ömsesidiga respekten som jag och Cassie har. Finner jag inte den då är allt bortkastat att ha häst.


Hästen ska vilja följa med mej, vara glad och positiv. Inte springa ifrån mej, vända baken till eller inte vilja bli riden, eller inte ens vilja ha mitt sällskap. Då har jag ju missat hela poängen. Det ligger inte hos hästen att vår kommunikation inte fungerar. Jag är otydlig som ledare och jag måste jobba mer på markövningar för att ens få  att lyssna på mej.


Tror jag behöver ha lite proffesionell hjälp, hur jag ska gå vidare. Som kan läsa av min och J:s relation och se felet jag gör.


Jag vill inget hellre att behålla honom. Tror på honom, men min energi tryter liksom mina ideer :(


Bruno (åsnan) kom och trösta mej när jag satt på en sten hagen. Han la sitt stora huvud på min axel och likom kramade mej. Han bara stod där, fanns till för mej. Goooa Bruno  . Han putsade mej försiktigt med sina läppar och sög på mitt hår. Knäppa, underbara åsna  


Ja, mina tankar skingrades lite iaf. C ska komma ut i helgen, hoppas hon har goda råd hur jag ska bete mej.



http://sunthastfornuft.bloggo.nu/Vill-din-hast-inte-ga-fram/



 



 
 
Ingen bild

monica

26 juni 2014 22:39

Vem är C? Ja du, svårt hoppas hon har idéer hur du kommer vidare. Du är duktig, ge inte upp.

carolinetherese

1 juli 2014 22:16

Hon heter också Caroline, förra ägaren :=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av carolinetherese - 28 augusti 2014 20:12


      Då var det klart. Jag köper Nojjan :=) Vi flyttar öv henne i helgen, hade hoppats på att Jack hunnit flytta till sin nya ägare men det verkar bra tveksamt.   Idag löslongerade jag N. Ujujuj! Vad kul hon hade. Hon tände till direkt, ...

Av carolinetherese - 24 augusti 2014 11:23

               I morse var de dags igen.   Nojjan ville inte bli tagen så jag fick gå efter en stund. Hon bara sprang undan.   Men kunde ta henne efter 5 min då hon stod vid in-och utgången :=)   Hon krångla 2 ggr vid uppsit...

Av carolinetherese - 23 augusti 2014 20:45

Idag red jag ut sj en liten tur. Allt gick bra utom när hon dumma sej lite och vägra stå still när jag skulle hoppa upp. Men jag backa tillbaka henne ett par gånger och tredje gången gillt kom jag upp :=)   Upplevde att hon foksera mera när vi ...

Av carolinetherese - 22 augusti 2014 20:13

I morse red jag stoet igen.   Hon hade bråttom iväg och små larvade sig i början med slalom men sen vaknade nyfikheten till liv så då såg hon ALLT utom vart hon skulle sätta fötterna. Hon snubbla och hon snubbla. Knäppa häst.   (Ida har berät...

Av carolinetherese - 21 augusti 2014 12:10


  Red ut i dag på Nojan tillsammans med Ida och hennes häst. Det gick riktigt bra!   Jag har kommit underfund hur jag ska rida henne. Och nu blev hon en annan häst. Hon slappnade av så pass mkt att hon snubblade. *s*   Vi red en sväng i s...

Ovido - Quiz & Flashcards